Od jakiegoś czasu półki księgarń
i sklepów zapełniane są przedmiotami mającymi za zadanie: poprawę koncentracji,
wspomaganie i przyspieszanie rozwoju, pomoc w odprężeniu i relaksie, radzeniu
sobie z problemami, zranieniami dzieciństwa oraz uczuciami takimi jak agresja
czy lęk. Podobnie reklamują się coraz liczniejsze strony internetowe, oferujące
zajęcia terapeutyczne, których metody działania opierają się na filozofiach
dalekowschodnich. Obecnie bardzo modne stały się mandale, które w formie kolorowanek
czy też zabawek kierowane są do coraz młodszego odbiorcy.
Strona Kreatywna Edukacja Mandale.info [1]
wylicza konkretne korzyści, jakie przynosi nam tworzenie mandali, a mianowicie:
-rozwija wyobraźnię (kreatywna edukacja)
-pomaga w skupieniu uwagi i koncentracji
-pozwala wyrazić uczucia, lęki i myśli
-rozwija koordynacje wzrokowo-ruchową
-pomaga się wyciszyć i zrelaksować.
Zanim jednak zdecydujemy się sięgnąć po mandalę by osiągnąć
powyższe cele, warto uzmysłowić sobie, że są one bezpośrednio związane z
religiami Dalekiego Wschodu –
z hinduizmem i buddyzmem. Natomiast w kulturach dalekowschodnich sztuka ma ścisły związek z religią i stanowi najistotniejszy punkt jej praktykowania – przykładowo malarstwo sakralne to nic innego jak rysowanie bóstw. Warto więc zbadać w co wkraczamy tworząc mandale.
z hinduizmem i buddyzmem. Natomiast w kulturach dalekowschodnich sztuka ma ścisły związek z religią i stanowi najistotniejszy punkt jej praktykowania – przykładowo malarstwo sakralne to nic innego jak rysowanie bóstw. Warto więc zbadać w co wkraczamy tworząc mandale.
Przyjrzymy się samej definicji.
Mandala z sanskrytu oznacza „koło”. Jest to magiczny diagram złożony z
kwadratów i kół, który symbolizuje kosmos (siły kosmiczne). To wizualizacja
wszechświata, która poprzez powtarzalność swych elementów graficznych ma za
zadanie pomóc w skupieniu się na przedmiocie medytacji. Oto jak przedstawia
budowę mandali Giuseppe Tucci, badacz przedmiotu:
Mandala składa się z obwodu zewnętrznego i jednego bądź
więcej kręgów koncentrycznych, mieszczących w sobie figurę kwadratu
podzielonego liniami prostopadłymi do siebie. Wychodzą one z centrum ku czterem
kątom, tak że powierzchnia ulega podziałowi liniami prostopadłymi do siebie. W
centrum kwadratu i pośrodku każdego trójkąta jest pięć kół zawierających
postacie bóstw bądź ich emblematy [2].
Mandale mogą mieć różne formy – mogą być malowane na
tkaninach (tanka), budowlach, mogą być usypane za pomocą kolorowego piasku lub
ryżu (istnieje nawet zabawka „Usyp swoją mandalę”), mogą również przybierać
formę przestrzenną. Co ciekawe, mandalę można również wytańczyć. Ponadto pełni
też niekiedy funkcję obszaru rytualnego, na którym medytujący składa różnego
rodzaje przedmioty lub dary ofiarne – wówczas pośrodku umiejscowione jest
bóstwo [3].
Dlaczego? Ponieważ zakreśla ona przestrzeń uświęconą i chroni ją przed
wtargnięciem sił dezintegrujących, symbolizowanych przez cykle demoniczne [4].
Dowodem na to jest fakt symetrycznego ustawiania centralnej świątyni w
buddyzmie tybetańskim, z czterema bokami skierowanymi w cztery strony świata,
co ma symbolizować „święty krąg” (mandalę), zamykającą w środku świata
świątynię, która jest pałacem najwyższego bóstwa [5].
Sama technika tworzenia mandali
jest obwarowana pewnymi zasadami. Giuseppe Tucci podkreśla, że to rytuał mający
na celu odrodzenie duchowe człowieka, toteż musi on w nim uczestniczyć z
największą skrupulatnością i uwagą odpowiadającą wadze rezultatu, jakiego
oczekuje. Najmniejszy błąd, przeoczenie czy pominięcie unieważniają dzieło. Nie
tylko dlatego że jak w każdej czynności magicznej i rytualnej – absolutna
precyzja jest gwarancją sukcesu, lecz również dlatego że wszelkie
niedociągnięcia są znakiem braku uwagi u celebransa, dowodzą że nie sprawuje on
obrzędu z należytą koncentracją i skupieniem, czyli że nie są spełnione warunki
psychologiczne umożliwiające dokonanie się w jego duchu procesu zbawczego [6].
Zatem badacz przedmiotu wskazuje, że tworzenie mandali jest
aktem magicznym, który składa się ze ściśle określonych etapów. Natomiast jej
celem jest samozbawienie, które można osiągnąć opierając się na własnych siłach
oraz wystudiowanych technikach. Dla chrześcijanina cel ten jest sprzeczny z
pierwszym przykazaniem Bożym, a tym samym stanowi dla niego zagrożenie duchowe.
Co ciekawe temat mandali jest
szeroko potraktowany na forum ezoterycznym Ezotop.pl [7],
gdzie jako jeden z celi jej tworzenia podaje się integrację z najwyższym Ja –
czyli bogiem. Owocem medytacji nie jest zatem kontemplacja wielkości Boga, ale
skupienie się na własnym egoizmie – sile własnego „ja”.
Reasumując tworzenie mandali
wprowadza nas w medytacje dalekowschodnie, których celem i efektem końcowym jest
zamknięcie się w obrębie własnego ja. Należy zwrócić uwagę, że rozwój duchowy
nie jest zależny od techniki, którą obierzemy, ale od otwarcia się na działanie
łaski Bożej. Natomiast wszelkie związki z rytuałami magicznymi przeciwstawiają
się nauce Kościoła Katolickiego. Chcę również podkreślić, że chociaż
kolorowanki i zabawki są kierowane do dzieci to jednak na rodzicach i
wychowawcach spoczywa odpowiedzialność za ich właściwy wybór.
mgr Monika Jokiel
Ukończyła studia magisterskie na kierunku historia, oraz licencjackie na kierunku kulturoznawstwo dalekowschodnie.
Wybrana bibiliografia:
Filozofia Wschodu,
red. Szymańska B., Kraków 2001.
Kapstein M.T., Tybetańczycy,
Kraków 2010.
Nakamura H., Systemy
myślenia ludów Wschodu. Indie Chiny Tybet Japonia, Kraków 2005.
Posacki A., Neospirytyzm
i pseudopsychologie, Kraków 2012.
Snellgrove D., Richardson H., Tybet zarys historii i kultury, Warszawa 1978.
Tucci G., Mandala,
Kraków 2002.
Verlinde J.M. Atak na
chrześcijaństwo, Kraków 2013.
Zwoliński A., Mały
leksykon zagrożeń duchowych, Kraków
2009.
Wybrane strony internetowe:
http://www.mandale.info/co-to-jest-mandala,
dostęp dnia 28.11.2016.
http://ezotop.pl/archive/index.php/thread-7914.html, dostęp
z dnia 28.11.2016.
http://www.buddyzm.edu.pl/cybersangha/page.php?id=132,
dostęp z dnia 26.11.2016
[1] http://www.mandale.info/co-to-jest-mandala,
dostęp dnia 28.11.2016.
[2] Tucci
G., Mandala, Kraków 2002 s. 52.
[3]
Zwoliński A., Mały leksykon zagrożeń
duchowych, Kraków 2009 s. 130.
[4] Tucci
G., dz. cyt., s. 34.
[5]
Snellgrove D., Richardson H., Tybet zarys
historii i kultury, Warszawa 1978, s. 70.
[6] Tucci
G., dz. cyt., s. 50- 51.
[7] http://ezotop.pl/archive/index.php/thread-7914.html,
dostęp z dnia 28.11.2016.